تمهیدهای سینمایی و علوم شناختی
پایان نامه
چکیده
علوم شناختی رشتهای بینارشتهای و نسبتا جدید است که از رشتههایی چون روانشناسی، فلسفه ذهن، عصبشناسی، انسانشناسی، علوم کامپیوتر، و هوش مصنوعی تشکیل شده است. این علم به بررسی ماهیت فعالیت های ذهنی مانند تفکر، طبقه بندی و فرایندهایی که انجام این فعالیتها را ممکن می کند می پردازد. به صورت مشخصتر از جمله اهداف اصلی این رشته پژوهش در زمینه بینایی، تفکر و استدلال کردن، حافظه، توجه، یادگیری، و مباحثی مربوط به زبان می باشد. تمهید در اطلاق به تکنیک هایی به کار برده میشود که در پنج حوزه روایت، میزانسن، فیلمبرداری، تدوین، و صدا به کار گرفته می شوند. یک زاویه دوربین خاص در یک نما نمونه ای از یک تمهید سینمایی است. در چند دهه اخیر شناخت گرایی رفته رفته راه خود را به حوزه نظریه فیلم باز کرده است. گو این که هنوز در این حوزه اعتماد و اتکای تام و تمام به علوم شناختی به وجود نیامده است. مثلاً مطالعات انجامشده در علوم عصبی درباره احساسات و عواطف هنوز تأثیر درخوری در مطالعات سینمایی نگذاشته است. هدف اصلی این رساله مطالعهای تطبیقی در آرای نظریهپردازان این حوزه است. همچنین در تلاشی عمدتا عملی-میدانی به نحوه به وجود آمدن پارهای تمهیدهای سینمایی پرداخته شده است. در پایان نیز به پارهای محدودیتهای مطالعه شناختی و امکانهای تحقق نیافته این رویکرد پرداخته شده است.
منابع مشابه
علوم شناختی و عملکرد اقتصادی
در این مقاله ابتدا به بررسی اجمالی علوم شناختی و اقتصاد شناختی پرداخته میشود در مجموع دونظریه عمده علوم شناختی دربارهی نحوهی عملکرد ذهن وجود دارد که عبارتند از: نظریههای الهام گرفته از کامپیوتر و هوش مصنوعی و نظریهی مدلهای پیوندگرا. درحال حاضر نظریهی مدلهای پیوندگرا، نظریهی غالب در زمینهی عملکرد ذهن در علوم شناختی است. هایک و نورث، دو اقتصاددان برندهی جایزهی نوبل هستند که برا...
متن کاملتحلیل جامعه شناختی روایت های سینمایی تعامل من/ دیگری در فضای اجتماعی
این پژوهش کاوشی است دربارۀ تعامل من/ دیگری در فضای اجتماعی نیمۀ دوم دهۀ هفتاد و اوایل دهۀ هشتاد به میانجی سینمای ایران. طبق رویکرد نظری پژوهش، تعامل من/ دیگری برساختی اجتماعی است که فرم و محتوای آن به فراخور گشودگی/ فروبستگی، زایایی/ سترونی و غنا/ تهیبودگی جهان زندگی تعیین میشود. برای ایضاح و تشریح این ایده به آرای زیمل، باختین و هابرماس استناد شده است. ایدۀ دیگر پژوهش آن است که میانجی هنر (س...
متن کاملآزوفا سینمایی: کاربرد فیلم سینمایی در آموزش زبان و فرهنگ ایران به غیرفارسیزبانان
هدف مقالۀ حاضر بررسی و امکانسنجی کاربرد فیلم سینمایی به عنوان منبعی برای تهیه و تدوین مواد درسی در دورههای آزوفا (آموزش زبان و فرهنگ ایران به غیرفارسیزبانان) است. در مقاله به این پرسش پاسخ داده میشود که چگونه میتوان بر مبنای یک فیلم سینمایی ایرانی طرحی درسی ارائه داد که نکات زبانی و فرهنگی مورد نظر در برنامههای آزوفا را داشته باشد (زرودا، 2006؛ گارن، 2012). این پژوهش که از نوع کتابخانه...
متن کاملتحلیل جامعه شناختی چگونگی بازنمایی هویت فردی و جنسیتی در آثار سینمایی دهة 1380 ایران
پژوهش حاضر به تحلیل تغییرات در هویت فرد مدرن و تبدیل شکل هویت جنسی زن و مرد معاصر ایران در دهة 1380 میان طبقة متوسط شهری، به خصوص در کلان شهرها، می پردازد. این پژوهش درواقع با تحلیل کیفی و نشانه شناختیِ دو فیلم کنعان (مانی حقیقی) و شهرت (ایرج قادری) نشان میدهد که طی این دهه نوعی دگردیسی و تبدیل شکل صمیمیت میان انسان ها، به خصوص در رابطه با خود، شکل گرفته است که میتواند در تحولات مربوط به توسعة...
متن کاملجامعه هنرمند و هنرمند جامعه : تحلیل جامعه شناختی آثار سینمایی بهرام بیضایی
در این مقاله آثار بلند سینمایی بهرام بیضایی با استفاده از رویکرد جامعه شناسی هنر و نشانه شناسی سینما مورد بررسی قرار گرفته است. ادعای اصلی مقاله مبتنی بر امکان پیدا کردن شناخت بهتری از جامعه و گروه های اجتماعی با مراجعه به آثار هنری است. این ادعا با نظریه های گلدمن و دووینیو در حوزه جامعه شناسی هنر توجیه شده است. با استفاده از نقد درون نگر معنای آثار ادراک شده سپس با به کارگیری نقد برون نگر و ر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023